شایان شعبان "مدرنیسم مرگ" را به نمایش در آورد/ گزارش تصویری

آثار حجمی شایان شعبان در نمایشگاهی تحت عنوان "مدرنیسم مرگ" عصر روز جمعه شانزدهم تیر ماه 96 در نگارخانه سرو به نمایش درآمد.

شایان شعبان متولد 1376 و دانشجوی کارشناسی رشته نقاشی از دانشگاه علم و فرهنگ است. در کارنامه هنری این هنرمند برگذاری بیش از ده نمایشگاه گروهی در نگارخانه های تهران از جمله خانه هنرمندان، گالری علیها، گالری نقطه، باغ و موزه دفاع مقدس و .... به چشم میخورد.
وی در برنامه های آتی خود برگزاری یک نمایشگاه از آثار استاد فرامرز پیلارام در موزه هنر های معاصر تهران، مصاحبه با هنرمندان پیشکسوت و تالیف یک کتاب نفیس از همین مصاحبه ها و نوشتن نقد ها و مقالات هنری در عرصه های گوناگون تجسمی از جمله نقد نمایشگاهی ، نقد آثار و هنرمندان مختلف و همکاری با سایت های هنری گوناگون از جمله هنر گردی،آرتبیشن ،هنر آنلاین و گالری آنلاین و همچنین همکاری با مجلاتی مانند هنر معاصر را دارد.



شعبان نامزد دریافت تندیس جشنواره کمال الملک در رشته های عکاسی،تصویر سازی ،طراحی و فیلمنامه نویسی بوده است.

نمایشگاه مدرنیسم مرگ، اولین نمایشگاه انفرادی وی است که در آن فقط آثار حجمی را به نمایش گذاشته است.

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است:

صنعت قرار بود آرامش به ارمغان آورد اما راه دیگرى در پیش گرفت. فکر و ایده ى ابتدایی خلق آثار پیش رو در ترافیک سنگین تهران شكل گرفت؛ ترافیكى مهیب و ترسناك اما همیشگى و عادى. هنگامى كه صداهای کر کننده از شلوغی و ماشین ها، از عابران سراسیمه، از ساختمان سازی و از ویران كردن ها دیوانه وار به سوى ذهن شهروندان حمله ور مى شوند و همچون موتورى محرك آن را به تکاپو مى اندازند. ماحصل آن سطل های زباله ای شد که انسان ها و تفکرات آنها را در خود جای داده اند. تفکراتی تاریخ ساز و جریان ساز، و بازیگردانانی که خود دست ساخته یک کارخانه هستند. همه شکل بطری به خود گرفته اند. انسان ها و اندیشه هایی که همه شبیه به هم شده اند و صنعت، صنعتی آنقدر قدرتمند که عشق و سنت و عواطف و احساسات را در خود غرق کرده است، پیش می روند؛ اما به سوی فنا و نابودی و دیگران را هم به دنبال خود به سوی نابودی خواهند کشاند.

شایان شعبان در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین، در ارتباط با روند شکل گیری ایده تا اجرای آثار و تکمیل مجموعه توضیح داد ؟

در واقع این نمایشگاه دغدغه ی فکری من بود در طول دو سال گذشته که البته به این تعداد آثار ختم نمی شود، من بیش از صد طرح دیگر با این موضوع دارم که امیدوار هستم روزی آنها را هم بسازم و به نمایش در بی آورم.
آثار نمایشگاه فعلی 16 اثر از طرح های من هستند و قدم اول من در عرصه حجم است ، این 16 اثر و چند عدد از طرح های دیگر از حدود سه سال پیش در ذهن من شکل گرفت و از دو سال پیش تصمیم به ساخت چند عدد از آنها و بر پایی نمایشگاه فعلی گرفتم .

به اعتقاد من مدرنیسم مرگ همچون یک تابلو اعلام خطر عمل می کند و یا یک هشدار می دهد.

وی در رابطه با ابعاد، تکنیک و سبک آثارش افزود:
بعضی از آثار بزرگ و در ابعاد دو متر در یک متر و یک متر در یک متر هستند و بعضی ها هم کوچکتر و چهل سانتیمتر در چهل سانتیمتر و یا به اندازه یک لاستیک و یا چرخ موتور هستند .
متریال های این مجموعه فلزات، بطری ، و یک سری دور ریختنی ها است.
در واقع خیلی نمی توان آثار این نمایشگاه را در سبک خاصی گنجاند ، می تواند اینستالیشن باشد ، اما اگر واقعاً بخواهم بگویم، ما در دوران پسا پست مدرنیسم هستیم خیلی از هنرمندان و آثار هنریشان دیگر در قید و بند مکتب خاصی نیستند شاید به توان به این دید هم به این آثار نگریست.

شعبان در پایان افزود:
می خواهم تشکر کنم از تمام کسانی که در این دو سال به من با تمام کمبود ها و سختی ها و مشکلات یاری رساندند و شاید اگر کمک های ایشان نبود اکنون این نمایشگاه بر پا نمی شد.

علاقه مندان میتوانند به آدرس، خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک ساعی، کوی ساعی دوم، نگارخانه سرو مراجعه نمایند.


logo-samandehi